سامانه هواشناسی . Diba Metware

آگاهی از تغییرات آب و هوایی و حوادث جوی، برای هر انسان و در هر شغل و مکان لازم و ضروری است. بررسی تأثیرات و رفتارهای جوی در بلند مدت، که توسط محققین این فن مهیا می­‌گردد نیز دارای اهمیت فوق­‌العاده برای هر کشور است. آمارهای هواشناسی و اقلیم­‌شناسی در توسعه و برنامه­‌ریزی کلان اقتصاد یک کشور، نقش مهم و پر ارزشی را داراست. در حال حاضر دانش هواشناسی امری الزامی و اجتناب ناپذیر در اداره کلیه بخش­‌های مختلف یک کشور از جمله سیاسی، نظامی، عمرانی، پزشکی، کشاورزی، اقتصادی و... است که اغفال و چشم پوشی در این خصوص، کشورها را با میلیاردها دلار خسارت مادی و معنوی روبرو ساخته و می­‌سازد.

حجم عظیم داده­های مبادله شده در بازه­های زمانی کم (متوسط هر یک ساعت) از سوی انواع ایستگاه­های هواشناسی (سینوپتیک، کلیماتولوژی، باران سنجی، جو بالا و...)، نگهداری از داده­های جمع­آوری شده و نیز تحلیل و بررسی آماری از این داده­ها در سازمان­های هواشناسی، یکی از بزرگترین چالش­های پیش رو برای کشورهای مختلف دنیا است. از سوی دیگر به منظور تحلیل و آنالیر و یا پیش­‌بینی وقایع هواشناسی، می­‌بایست آمار و ارقام بلندمدت یک منطقه را بر اساس معیارهای استاندارد محاسبه و در نهایت آنالیز نمود که انجام این امر نیز به روش سنتی، سوا از افزایش احتمال خطا، نیازمند صرف زمان است.

سامانه Metware یک راهکار جامع برای حل مشکلات موجود بر سر راه جمع‌آوری و ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از اطلاعات گذشته و نرمال‌های اقلیمی بوده و به سرعت بخشیدن فرآیندهای لازم برای جمع‌آوری اطلاعات به روز هواشناسی مناطق مختلف کمک می‌کند. این سیستم توانایی پوشش انواع ایستگاه­های هواشناسی (14 نوع ایستگاه) را دارا بوده و به طور همزمان اطلاعات ایستگاه­های دستی و خودکار را دریافت، نگهداری و تحلیل می­نماید.

 

این سامانه به جهت اهمیت کیفیت داده­های ارسالی، عمل کنترل کیفی را، در لحظه ورود داده‌ها کنترل می­نماید. یکی از مهم­ترین ویژگی­های این سامانه، قابلیت اتصال به تمامی داده­های گذشته ایستگاه­های جاری است که با این امکان، تمامی گزارشات حاصل از تجمیع کلیه داده­های ایستگاه از زمان تأسیس خواهد بود.