دامنه اینترنتی (Domain) چیست؟

دامنه اینترنتی (Domain) نام وب سایت شما محسوب می گردد. این دامنه یک آدرسی است که کاربران و استفاده کنندگان در فضای اینترنت می توانند به وسیله آن به وب سایت شما دسترسی داشته باشند. نام دامنه برای پیدا کردن و شناسایی رایانه ها در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. کامپیوترها از آدرس های IP استفاده می کنند که از یک سری عددی تشکیل شده اند. با توجه به اینکه به خاط سپردن این سری عددی بسیار دشوار بوده، برای آن رشته اعداد، نامهایی یونیک (یکتا) در نظر گرفته می شود که جایگزین آدرس های IP، برای شناسایی وب سایت ها در اینترنت بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.

نام دامنه از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

قسمت اول، نام دامنه (Name) است که می تواند ترکیبی از حروف و یا اعداد باشد ( کارکترهای مجاز عبارتند ازحروف a تا z ، اعداد ۰ تا ۹ و خط تیره ( - ) ، در ضمن حروف کوچک و بزرگ تفاوتی نمیکند) و قسمت دوم، پسوند (Suffix) آن قرار می گیرد. از ترکیب این دو قسمت است که نام دامنه وب سایت (ِDomain Name) شکل می گیرد.

این نام دامنه به همراه پیشوند وب (Prefix-www) و نوع پروتکل (به عنوان مثال //:http)، آدرس دسترسی یا URL را تشکیل می دهند.

برخی از پسوندهای رایج دامنه به شرح زیر می باشند:

  • com.
  • net.
  • org.
  • ir.
  • biz.
  • info.

برای مشاهده انواع پسوندهای دامنه در این قسمت کلیک نمایید.

لازم به ذکر است نام دامنه شما منحصر به فرد است (مثل یک اثر انگشت)، و نمی توان آن را بین چند وب سایت مختلف به اشتراک گذاشت. به عبارت دیگر هیچ دو وب سایت، نمیتوانند یک نام دامنه را داشته باشند. 

 

آیا این مقاله برای شما مفید واقع شده است؟
آیا این مقاله برای شما مفید واقع شده است؟

0 کاربر این مقاله را مفید دانسته اند. ( 0 رای )